Lokal sökordsoptimering handlar om att ditt företag ska synas när potentiella kunder som är i närheten av ditt företags fysiska adress söker på nyckelord som är relevanta för det du erbjuder. Eller att du ska komma upp på sökresultaten när potentiella kunder gör sökningar på relevanta nyckelord i kombination med ett geografiskt område där du har din verksamhet.

Lokal SEO för små företag

Om du är en tandläkare på Södermalm vill du att din klinik ska komma upp i sökresultaten när någon på Södermalm söker efter tandvård. Likaså vill du synas när någon faktiskt befinner sig på Söder och söker efter tandläkare på sin mobiltelefon. Du är förmodligen inte lika intresserad av sökningar som någon i Göteborg gör på t.ex. tandtråd.

Hur fungerar lokala sökningar?

Google har olika sätt att ta reda på var ditt företag befinner sig, baserat på fysiska adresser, IP-adresser, vilket nätverk din site är hostad, tidigare sökningar, cookies som du använder etc. Det är dock inte så viktigt för dig som småföretagare att hålla koll på. Viktigare är att förstå lite mer hur dina kunder faktiskt söker efter dina varor eller tjänster på nätet.

Tre typer av lokala sökningar

Man kan dela in sökningar som dina potentiella kunder gör i tre olika typer.

  • Kontextuella sökningar – Någon söker på dina nyckelord i kombination med en geografisk plats där personen som söker faktiskt befinner sig, t.ex. ”tandläkare i Huddinge”.
  • Härledd sökning – Någon söker på dina nyckelord i kombination av en geografisk plats där ditt företag finns, men personen befinner sig på en annan ort. Exemplet med tandläkaren kan vara att någon i Västerås söker på ”tandläkare huddinge”.
  • Innebördssökning – Någon söker enbart på ”tandläkare”, eller kanske enbart ”tandvård”

En del av att sätta ihop en lokal SEO-strategi är att lista ut vilken typ av sökningar som dina potentiella kunder gör.

Hur ser dina lokala sökningar kan se ut?

För att se hur lokala sökningar på ditt företag kan se ut är det bara att söka på Google. Hur Google sedan faktiskt presenterar sökresultaten är dock svårt att förutbestämma eller förutse.

Fem tips att förbättra lokalt SEO

Det finns flera saker som du kan göra för att förbättra lokalt SEO, nedan är en lista på fem åtgärder som jag kommer att förklara mer i detalj senare.

  1. Ha en fullständig ”Google my Business Profile” – med ett verifierat konto så vet Google vad det är du erbjuder.
  2. Ha relevant innehåll på din sida som dina besökare uppskattar att ta del av. Här handlar det om så kallad ”on page optimization”, att ha bra innehåll såväl som en tekniskt korrekt uppsatt site.
  3. Se till att ditt företagsnamn, adress och telefonnummer finns på flera ställen på internet (jag skulle dock fundera både en och två gångar att betala dyra pengar för detta, skulle hellre rekommendera att satsa på Google AdWords)
  4. Se till att få andra bra siter att länka till din site. Google gör bedömningen att om siter som de bedömer har hög kvalitet länkar till dig, ja, då borde din site också ha hög kvalitet.
  5. Se till att få bra kundomdömen, både på din egen sajt, men också på externa sajter såsom Rejta.se

Jag kommer att återkomma till ovanstående i kommande blogginlägg. Att jobba med SEO är dock ingenting man snyter fram på en dag – det kräver tid, engagemang och kunskap. Även om det inte är direkt svårt att lära sig så tar det tid och det kan vara smart att låta någon annan hjälpa till.