Därför bör du finnas på YouTube

2281

Varför ska du finnas på YouTube? Det korta svaret är att YouTube är stort, de har otroligt många tittare och de blir bara större. Det är kanske ingen nyhet att YouTube (som ägs av Google) är världens största videosite och den näst största sökmotorn. Ditt företag har många fördelar med att synas på YouTube.

Det finns flera anledningar till att du bör finnas med på YouTube, framför allt för att folk använder det. Varje minut laddas 100h filmmaterial upp! I skrivande stund har YouTube 6,000,000,000 filmvisningar per månad!

Det andra är att folk blir allt tröttare på annonser som trycks ner i halsen på dem. YouTube ger tittaren större möjlighet att se på det som intresserar dem.

En tredje anledning är att är att det är hyfsat enkelt och billigt att komma igång. Allt som egentligen behövs är en webkamera eller smartphone och en YouTube-kanal. Beroende på din ambitionsnivå kan det självklart bli lite mer avancerat än så. Dock behöver inte filmer på YouTube hålla samma kvalitet som på TV då folk som ser på YouTube är vana vid ”webcam-kvalitet”.

Vem använder YouTube?

Alla. Undersökningar från Gallup och Ipsos visar att både män och kvinnor av alla åldrar tittar på YouTube-filmer, men en stor andel tillhör en yngre generation. För dessa har YouTube börjat att ersätta traditionell TV med tillhörande reklam.

Man använder YouTube för underhållning, information och för sociala ändamål, t.ex. att titta på ett roligt videoklipp tillsammans. Med alla Smartphones kan man konsumera YouTube-filmer dygnet runt på i stort sätt alla platser där det finns täckning (det undantar pendeltågsträckan mellan Årstaberg och Älvsjö om du har ett Teliaabonnemang).

YouTube är även världens andra största sökmotor. Hur bygger man en altan? Hur byter jag kedja på cykeln? Hur syns jag på internet? Recensioner av den senaste robotgräsklipparen… Dessa frågor med flera kan du få svar på om du söker på YouTube.

Få tittarna att klicka sig vidare från din film

När du lägger upp en YouTube-film har du möjlighet att använda lägga in enkla länkar till din websida, webshop eller någon annan plats som kan fånga tittarens intresse ytterligare. Detta gör att du enkelt kan mäta effekten av din film, till skillnad mot en tidningsannons, radioreklam eller kostsam tv-reklam.

Annonsera på YouTube

YouTube erbjuder dig även möjligheten att annonsera på YouTube med deras ”True View Ads”, annonser som tittaren kan hoppa över om de önskar; du som annonsör betalar endast annonsen om någon faktiskt tittar på den. Annonserna betalas på samma sätt som vanliga AdWords, dvs. genom ett auktionsförfarande.

TrueView InStream är ett annonsformat som visas innan en YouTubevideo. Annonsen visas under fem sekunder och sedan kan tittaren välja att klicka på annonsen, se hela annonsen, eller hoppa över den helt för att komma till den YouTube-video de ville se från början. Som annonsör betalar du endast om om någon ser på hela din film, eller 30 sekunder om annonsen är längre än så.

TrueView InDisplay fungerar lite som Google AdWords i det att dina filmer finns med i sökresultaten vid en YouTube-sökning. Som annonsör betalar du endast när någon klickar på tumnageln för din film. En fördel med detta format är att du kan visa din film för en mer relevant målgrupp, som verkligen har sökt på något relaterat till din film.

InDisplay är ett lämpligt format för dig som vill sprida information om ditt företag eller produkt, instruktioner etc. snarare än att bygga varumärke. Statistik från Google visar dock att det är fler som tenderar till att se hela InStream-annonser jämfört med InDisplay.

Vad kostar annonserna?

Det är lite svårt att säga hur mycket annonserna kommer att kosta då de säljs av Google genom ett auktionsförfarande där priset bl.a. påverkas av konkurrens, val av målgrupper, hur pass väl din annons uppfattas etc. Det är dock oändligt mycket billigare än TV-reklam och du kan när som helst bestämma om du vill investera mer ller mindre för att synas.

Fem ytterligare anledningar att finnas på YouTube?

  • Dela med dig av din expertis i ett effektivt format. Video. Med detta inte sagt att video ersätter annan kommunikation, tvärtom. Det är ett komplement till annan kommunikation.
  • För att bli funnen. YouTube är världens näst största sökmotor så det finns all anledning att synas där.
  • Det hjälper dig att differentiera ditt varumärke. Du är förmodligen i skarp konkurrens med andra företag och ett sätt att särskilja dig från dem är att jobba med video.
  • Folk tycker om att dela med sig av video. En av de stora anledningarna till att YouTube har blivit så stort som det är, är just för att folk tycker om att dela med sig av videos. Visst vill du väll att dina befintliga och potentiella kunder delar med sig av dina filmer?
  • Annonseringen är extremt mätbar Precis som Google AdWords är YouTube-annonser är extremt mätbara och du kan få statistik på hur många som är sett 25, 50, 75, 100% av din film, hur många som har klickat sig vidare och mycket, mycket mer. Statistiken blir ännu mer detaljerad när du kopplar samman ditt AdWordskonto med din YouTube-kanal

Vad Norton kan hjälpa dig med

Det är inte särskilt svårt att komma igång med YouTube, men ibland räcker tiden inte till, eller så kanske inte det tekniska intresset finns. Lugn, då kan jag hjälpa dig. Jag hjälper dig med att:

  • Skapa YouTube-kanal med grafik som är i linje med er grafiska profil
  • Länka Google AdWords med ditt YouTube-konto (du vill göra detta för att få tillgång till mer relevant statistik)
  • Skapa kampanjer för TrueView InStream och TrueView InDisplayannonser
  • Analys och rekommendationer för era YouTubeannonser
  • Hjälpa dig att hitta bra leverantörer för att skapa YouTube-videos