Formulera nyttan med din nya produkt

För att underlätta positioneringen av en ny produkt, eller för att formulera värdet av ett erbjudande rent generellt, kan du använda nedanstående frågor. Som så mycket annat som handlar om produktlanseringar och produktmarknadsföring är det inget avancerat, dock hjälpsamt för att få igång en diskussion. Samla ditt lanseringsteam och spåna på hur ert erbjudande kan…

  • Minska – på vilket sätt kan din produkt eller erbjudande minska någon egenskap eller värde i förhållande till redan existerande lösningar?
  • Öka – Hur kan produkten du lanserar hjälpa kunderna göra mer av någonting? Hur kan den hjälpa kunden att göra mer eller bättre av något jämfört med branschstandard?
  • Eliminera – Finns det något steg, kostnad eller komponent som din produkt eller erbjudande kan ta bort?
  • Skapa – genom att lansera produkten, kan du erbjuda potentiella kunder något nytt?

Givetvis måste du koppla de förbättringar och förändringar du gör till något som är av värde för kunden.

Några exempel

Nedanstående exempel är inte helt svartvita, utan de kan gå in i varandra, för något som minskar en oönskad egenskap skapar utrymme för att göra mer av något annat.

Exempel på hur en produkt kan minska en egenskap

Tidigare byggde jag websidor från grunden; jag skissade wireframes, gjorde design i Photoshop som jag sedan kodade med i Dreamweaver. Numera hjälper jag mina kunder att ta fram nya sidor i WordPress och WooCommerce och på så sätt minskar utvecklingstiden drastiskt.

Andra exempel på ”minskning” är ju lägre energiförbrukning, lägre utsläpp, lägre tid för att genomföra en aktivitet. Har du en produkt eller lösning som kan minska på egenskaper som branschen tar för givet?

Hur din nya produkt kan öka en egenskap

Med en spikpistol kan spika fler spikar per minut än vad du kan göra med en hammare.

Exemplet med spikpistolen är det förmodligen inte särskilt viktigt för en privatperson som bor i en hyresrätt att kunna spika snabbare, medan det är det för en yrkessnickare. Ett verktyg för att spåna fram vad som är viktigt för olika segment hittar du här – VENN-digrammet.

Hur ditt erbjudande kan eliminera något som tas för givet

Robotgräsklipparen är ett klockrent exempel på hur en produkt kan eliminera ett moment som husägare tar för givet – att klippa gräsmattan – förutsatt att du har en tomt med gräs, förstås.

Att eliminera behöver inte nödvändigtvis handla om att ta bort ett arbetsmoment. Det kan också handla om att förenkla ett erbjudande genom att paketera komponenter tillsammans, eller bryta loss sådant som inte är relevant för vissa kundsegment. På OKQ8 kan du köpa kit med hink, svamp och schampoo, vilket är ett exempel på att paketera lösningar vilket eliminerar behovet av att behöva tänka till. Likaså är deras olika tvättprogram exempel på hur du kan bryta loss komponenter – det är ju inte alltid bilen behöver en vaxning.

Förklara hur din lanserade produkt skapar nya möjligheter

Med hjälp av ögonstyrda datorer kan människor som inte kan röra sina armar, händer eller någon annan kroppsdel ändå styra sin dator och på så vis leva ett rikare och mer självständigt liv. Detta skapar inte bara nya möjligheter för brukaren, utan även för brukarens familj och samhället i stort.

Ytterligare läsning

Value MerchantsOm du tycker att ovanstående resonemang är intressant kan jag rekommendera att läsa ”Value Merchants”, utgiven av Harvard Business Review. Normann och Ramirez pratar om detta i sin bok “Den nya affärslogiken“, men i termer om möjliggörande och avlastande vilken rimmar med att eliminera eller skapa.