Det finns knappast någon som har missat att man bör bygga en produkt- eller landningssida för sina produkter, detta gäller i högsta grad vid produktlanseringar. Men hur driver du trafik till produktsidan? Hur ska potentiella köpare hitta din nya produkt? Det här kan vara extra knepigt för start-ups där företagsnamnet ännu inte är känt och inte får några sökningar. Så hur gör du om du vill driva trafik till sidan?

Optimera för produktkategori?

Om du har en produkt som passar i en befintlig produktkatergori kan det självklart att vara en idé att försöka optimera för den. Om du exempelvis säljer en robotgräsklippare så är det ju fiffigt att försöka optimera sidan för det just det sökordet, ”robotgräsklippare”. Utmaningen är dock att du förmodligen kommer att få väldigt hård konkurrens från redan etablerade varumärken.

Du kan använda Google Keyword Tools för att få en uppskattning på trafik och konkurrens om olika sökord och förmodligen kommer du att upptäcka att ”kategoriord” för redan existerande produktkategorier är tuff. Du kan ju också prova att göra Googlesökningar själv för att se vad du får för resultat.

Just enstaka katergoriord är lite luriga då det svårt att veta vilket syfte någon har som söker på ett kategoriord har. Är det för att köpa, få service eller av någon annan anledning?

Det kan då vara smartare att försöka optimera för lite längre söktermer, kanske ”robotgräsklippare för villor”, eller kanske ”köpa robotgräsklippare för villor”. Återigen bör du undersöka hur många andra som optimerar för dessa ord.

Vad löser din produkt för problem?

Ett annat angreppssätt är att fundera på vilka problem din produkt löser och för vem? Kanske ”hur får jag bort maskrosor från gräsmattan” eller “jag hinner inte klippa gräsmattan” kan vara ett lämpligare sökord? Det är antagligen inte så många som söker på just det, men det är förmodligen inte heller så stor konkurrens om just den frasen, varpå du har större chans att komma upp i de översta sökresultaten.

Testa hur väl optimerad din sida är för sökorden

För att ta reda på hur pass bra optimerad din sida är och hur du kan förbättra den finns det en uppsjö verktyg. Om du har byggt din sajt I WordPress så kan jag varmt rekommendera att installera Yoast SEO som ger dig klar besked på hus pass bra optimerad din sida är. Har du inte WordPress finns andra verktyg – en favorit är Moz.com och deras on-page grader som ger konkreta tips på hur du kan optimera en sida. En ”nackdel” med moz.com är att den inte är gratis.

SEO och AdWords tillsammans

Men om SEO tar tid så är det precis tvärtom med Google AdWords, där kan du få din nya produkt framför ögonen på potentiella kunder inom några minuter. Varje gång någon klickar på din annons så får du betala en peng och så snart du önskar kan du sluta att annonsera.

Fördelen med att använda SEO och AdWords tillsammans är att Google AdWords har en del fina rapporter där du bl.a. kan se vilka fraser potentiella köpare använder när de hittar dina annonser – ett tips är då att försöka sökordsoptimera dina sidor med några av dessa fraser.

En annan fördel med att kombinera SEO med AdWords har att göra med regeln om ”magic 7”, som säger att någon måste exponeras för ett meddelande minst 7 gånger innan de agerar på det. Kan du då synas med annonser och organiska träffar (SEO) så ökar chansen att köpare så småningom kommer att uppmärksamma dig.

Skrapar på ytan

Ovanstående är en försiktig liten skrapning på ytan, för det finns mycket mer att göra inom sökordsoptimering och sökordsannonsering.

  • För sökordsoptimering och lansering av nya produkter kan du bl.a. jobba med inlänkningar från andra siter.
  • Om du redan har en websida kan du med fördel jobba med remarketing i AdWords; att visa olika annonser baserat på vilka sidor tidigare besökare har varit på, eller vilka produkter de har köpt. Eller jobba med display-annonseing där du kan annonsera på siter som potentiella köpare kan tänkas besöka, eller annonser mot intressegrupper och demografi.
  • Om din lanseringsstrategi tillåter det, kan du lägga upp en ”coming soon”-sida med ett formulär där besökare kan anmäla sig för att få redan på mer information när produkten väl lanseras.

Snabbkoll

Ska du lansera en ny produkt? Skicka ett meddelande till mig så kan jag se hur pass väl optimerad din produktsida är för relevanta sökord.