Den ultimata guiden för att förbättra konverteringar för en e-handelssite, eller “The Ultimate Guide to Increasing Ecommerce Conversion Rates” som artikeln heter på engelska, är en väldigt bra sammanställning över vad du som webshopsägare bör hantera.

Artikeln är skriven av Peep Laja och grundaren av ConversionXL, som är en av “de stora” inom konverteringsoptimering (CRO).

Mina key take-aways

Det myllrar av tips och rekommendationer – vissa saker är bekanta sedan tidigare, medan en del är nytt. Mitt bidrag till diskussionen är att jag har gjort en svensk sammanställning över det som jag tar med mig i mitt arbete:

Bilder är bland det viktigaste för konverteringar

En e-handelssite som inte visar bilder på produkterna kommer inte att konvertera. Köpare vill, inte helt oväntat, se vad det är de beställer. Så in med bilder på produkterna och har du dessutom filmmaterial är det ännu bättre.

Skriv text för människor, inte sökmotorer

Detta gäller iofs inte enbart för e-handelssiter utan allting som har med web att göra – skriv för människor, inte sökmotorer. Utmaningen är att föröka bryta ner features till nytta, men det går.

En annan utmaning är också att en site har besökare med olika behov – vissa svarar bättre till känslomässigt innehåll, medan det finns människor på andra sidan av spektrumet som gärna vill jämföra bits och bytes.

Någonstans på skalan finns också de som vill göra en bra affär och svarar bättre mot “erbjudanden”. För att få dessa att konvertera kan det vara fiffigt att ha en sektion i din butik med just specialerbjudanden.

Kostnadsfri frakt konverterar

Allt fler siter erbjuder kostnadsfri frakt, både ut till kund och för retur av varor som inte önskas, så vi som handlar online börjar förvänta oss det hos alla e-handlare. Om du har möjlighet att erbjuda detta så är det gynnsamt för dina konverteringar. Om du inte kan det så är tipset att indikera fraktkostnaden så tidigt som möjligt, inte i sista steget av utcheckningen.

Ha en plan för de som överger varukorgen

Det är väldigt många som lägger produkter i varukorgen, men som sedan inte slutför köpet. Kanske blev de avbrutna, kanske satt de på bussen och lade saker i korgen på sin mobil, kanske vill de räkna ut slutpriset, kanske tänker de jämföra priset med andra – det finns många anledningar. Men när någon överger sin varukorg är rekommendationen att försöka vinna tillbaka kunden så snabbt som möjligt så att de inte handlar någon annan stans.

För att göra detta är det viktigt att du samlar in kundens e-postadress så tidigt som möjligt så att du har en möjlighet att kontakta de som inte slutför ett köp. Det är också smart att inte tömma varukorgen, utan ha en cookie som låter varorna ligga kvar tills nästa gång köparen kommer tillbaka till din e-butik.

Gör det lätt att kontakta dig, gärna via chat

Om kunden har frågor om produkten eller köpprocessen är det viktigt att de snabbt kan kontakta dig. Det har visat sig att de butiker som erbjuder en chatfunktion kan öka konverteringarna. Om du har en chatfunktion, se då till att stänga av den om det inte finns någon som kan bemanna den. Jag har laborerat lite med Zopim Chat, vilket gör ett bra jobb.

Att erbjuda snabb tillgång till vanligt förekommande frågor, kontaktinformation och chat så kan du hjälpa kunden att minska eventuell oro inför ett köp.

Sök och filtrering

Du vill göra det enkelt för dina kunder att hitta rätt varor och då spelar givetvis sök- och filtreringsfunktioner en viktig roll.

Om du har en butik i WooCommerce kan jag varmt rekommendera filterpluginet “WooCommerce Product Filter” som är kraftfullt och hyfsat lätt att konfigurera.

Glöm inte att konfigurera Google Analytics så att du kan se vilka sökord som dina besökare använder – det är en jättebra källa för att hitta information om vad du kan behöva förbättra på din sida, om du behöver förändra ditt produktsortiment samt vilka sökord du bör optimera siten för.

Det finns mer matnyttigt i artikeln om CRO

Ovanstående är några av de saker som jag fastnade för, men artikeln innehåller en massa annat matnyttigt – erbjud flera betalningssätt, ha tydliga calls to action, låt kunder skriva recensioner med mera.

Jag kan varmt rekommendera att läsa artikeln “The Ultimate Guide to Increasing Ecommerce Conversion Rates” och när du ändå är på sidan, se till att bokmärk den.

 

 

 

 

 

 

 

KÄLLAPeep Laja