Hem e-handel Praktiska tips för Google Tag Manager, Analytics och AdWords

Praktiska tips för Google Tag Manager, Analytics och AdWords

2283
Measureschool logo

Jag har precis hittat en site och kanal på YouTube, som innehåller sjukt mycket matnyttigt om Google Tag Manager, Google Analytics och Google AdWords – Measureschool. Vissa saker är kanske lite väl techie, men mycket av det som Julian lär ut kan en någorlunda händig marknadsförare eller webshopsägare själv implementera.

Jag har gått igenom 7-8 videos nu den senaste timmen och jag har lärt mig en hel del, t.ex. att sätta upp kundanpassade alarm om du har avvikande trafik på din sida, hur du skapar målgrupper i analytics för att sedan använda i AdWords, hur du installerar Google Tag Manager i en wordpresssite och verifierar att det fungerar som det ska. Och jag har bara skrapat lite på ytan av alla videos; det finns för närvarande 55 videos enbart om Google Tag Manager.

Lansera produkter – hur kan dessa videos hjälpa?

Dessa videos är inte 100% relaterade till dig som jobbar som jobbar med produktlanseringar, men de kan göra dig till en bättre beställare mot din marknadsavdelning, reklam- eller webbyrå. En sak som kan vara värd att känna till inför en produktlansering är att det är lätt att skapa anpassade målgrupper som du kan skapa riktade AdWordskampanjer för. Du kan göra riktade annonskampanjer mot de som har kikat på eller köpt en produkt som nu ska ersättas, eller någon som har den nya produkten i varukorgen men inte checkat ut. Detta kommer förmodligen inte vara avgörande för din produktlansering, men det kan hjälpa att snabbt skapa leads för säljarna när ni väl lanserar produkten.

En snarlik funktion, som du kan lära dig mer av från dessa videos, är hur du kan implementera en sk. Facebook tracking pixel. Med den kan du visa olika Facebookannonser baserat på vilka sidor på din web en besökare har tittat på.

KÄLLAmeasureschool