En stor del av digital marknadsföring handlar givetvis om att ha rätt strategi, en förståelse för affären och stora delar mått av taktisk genomföring. När det gäller det taktiska genomförandet, och till viss del även den digitala strategin, blir det lätt en materialsport. De verktyg som du använder kan göra dig mer effektiv och framgångsrik.

En av de saker som jag ofta hjälper kunder och kollegor med är just val av verktyg. Av den anledningen har jag skapat detta inlägg. Det är inte någon fullödig jämförelse mellan olika verktyg, utan en lista på vad jag använder mig av i min verksamhet på Early to Rise AB.

Early to Rise är en liten byrå med fokus på praktisk marknadsföring och att få saker och ting gjorda, getting stuff done. Det är också anledningen till att jag inte använder entepriselösningar, utan verktyg som har överkomliga priser och som är lätta att implementera.

Jag ska tillägga att jag är affiliate för vissa av verktygen som jag rekommenderar, men långt ifrån alla.

Verktyg för att bygga sajter och e-handel

Nedan är en sammanställning över några av de vanligast förekommande verktygen jag använder i mina kundprojekt.

WordPress – Content Management System (CMS)

Tidigare I min karriär gjorde jag egna sidor från scratch med HTML, CSS och i vissa fall ASP. De dagarna är länge sedan förbi och när jag snickrar sajter gör jag det i WordPress. WordPress har enormt många fördelar, men framförallt är det galet enkelt att bygga ut grundfunktionaliteten.

WordPress är själva basen på din sajt och ovanpå det använder du ett tema. Ett ”misstag” jag ser hos flera av mina kunder är att de har ett tema som är kundanpassat, dvs. en annan byrå har byggt någonting från scratch. Om du gör det låser du in dig hos byrån, ie. det kan bli svårt att avbryta samarbetet, och du begränsar också möjligheten till uppdateringar och uppgraderingar.

Så länge du inte är Coca-Cola, Sony eller något annat stort varumärke med tillhörande budgetar och marknadsavdelningar gör du klokt i att använda ett standardtema som du anpassar till din verksamhet. Jag jobbar med temat Flatsome, som är väldigt felxibelt.

WooCommerce – e-handel på WordPress

Om du vill bygga en webshop finns gratispluginet WooCommerce som gör din WordPRess-sajt till en fullödig e-handel. WooCommerce utvecklas av samma företag som gör WordPress så de fungerar utmärkt tillsammans.

Precis som med WordPress finns det oändligt många tillägg som utökar funktionaliteten i din webshop.

Affiliates i WooCommerce

Word of mouth, eller rekommendationer, är ett av de bästa sätten att få nya kunder. Ett sätt att uppmuntra rekommendationer är att ge kickback på de affärer som en rekommendation ger – ett sk. affilaiteupplägg.

Självklart finns det plugins för detta i WooCommerce. Det som jag anävnder i mina e-handelsprojekt är AffiliateWP.

WPEngine – webhotell för WordPress

Det finns du sätt att köra WordPress – antingen kör du en sajt på wordpress.com eller så hostar du den på en egen server. Jag använder uteslutande WPEngine. De är inte alls lika billiga som one.com eller Loopia, men det finns en anledning.

WPEngine hanterar enbart WordPresssajter och det märks. Det är i huvudsak tre saker jag värdersätter:

  • Deras support är av världsklass. Du får snabbt hjälp via chat 24/7 och vid flera tillfällen har de handgripligen gått in och ändrat på sajter när jag själv inte har haft kunskapen (jag är marknadsförare, inte utvecklare).
  • Deras funktionalitet och prestanda är grym. De har kraftfulla servrar, de erbjuder lösningar för Content Distribution (CDN) vilket är extra viktigt för dig med internationella besökare. CDN innebär kortfattat att innehållet på din sajt läggs på servrar som står fysiskt närmare besökarna, vilket gör att sajten laddar snabbare. Två funktioner som jag uppskattar lite extra är hur lätt det är att sätta upp en stagingserver för att testa saker och ting innan de släpps i produktion. Den andra är hur enkelt det är att göra och återställa backuper. Du gör det med ett par musklick.
  • De tar säkerhet på största allvar. Du kan inte installera vilka plugins som helst; om de inte bedöms som säkra blockeras de av WPEngine och har du en plugin installerad som helt plötsligt bedöms som osäker får du en varning. De har även anna säkerhet inbyggt på servernivå.

WP Rocket – Cache för ännu snabbare WordPresssajter

Även om WPEngine är grymma och har jättebra prestanda så går det ändå att ”klämma ur mer” och få din sajt snabbare. Ett sätt att få sajten snabbare är att använda en sk. cachinglösning och där använder jag WP Rocket. Caching innebär att du ”laddar och renderar” vissa delar av din sajt i förväg så när väl en besökare kommer till din sajt så är mycket av det arbetet gjort.
Det som jag gillar extra mycket med WP Rocket är att de har jobbat väldigt hårt med att göra det enkelt – du behöver inte vara utvecklare för att snabba upp din sajt.

OptinMonster – för att bygga e-postlistor och skapa leads

Oavsett om du jobbar inom B2B eller B2C så bör du fokusera på att bygga din e-maillista, för det är en tillgång som är otroligt värdefull, framförallt eftersom den är plattformsoberoende. Facebook eller Google kan ändra sina regler och helt plötsligt kan du kanske inte annonsera för dina produkter, men med din e-postlista kan du alltid nå ut till dina kunder och prospekt.

Ett sätt som gör det enklare att samla in e-postadresser är att använda popups och ett verktyg för detta är optinmonster.

Jag ska dock tillägga att jag har börjat att använda Elementor Pro som tema och det har kraftfulla funktioner för popups som i till stora delar ersätter Optinmonster.

Verktyg för SEO och annonsering

Jag hjälper kunder med sökmotoroptimering och annonsering och mycket av arbetet går att göra med leverantörernas egna verktyg, till exempel är Google Ads och Google Ads Editor grymma verktyg. Lite beroende på vad du ska göra är de inte alltid de lättaste att jobba med. Därför kompletterar jag min digitala verktygslåda med följande verktyg.

Opteo.com – löpande optimering av Google Ads

En stor del av arbetet med att optimera onlineannonsering är att se vilka sökfraser som triggar annonser och att exkludera irrelevanta termer. Genom att jobba aktivt med de negativa sökorden kan du öka relevansen i dina annonser och minska kostnaderna. För detta är Opteo helt fantastiskt.

Du kan inte göra allting i Opteo som du kan göra i direkt i Google Ads eller i Google Ads editor, men deras AI hjälper dig med det löpande arbetet och det ger dig insikter som du skulle ha krävt avsevärd mycket mer tid om du skulle göra det manuellt. Så för mina kunder sparar ger opteo dem bättre kampanjer till lägre priser. Det ska nog tilläggas att om du inte jobbar med flera kunder eller flera konton är Opteo inget för dig.

Opteo hjälper påminner dig även om att ändra bud, att skriva nya annonser, att skapa nya annonsgrupper etc.

Jag gillar även optmyzr.com som är snäpper mer omfattande, kraftfullt dyrare men också mer svårarbetat. Opteo har ett riktigt trevligt interface att jobba med.

Ahrefs.com – Allt du behöver för sökmotoroptimering (SEO)

Om du letar efter ett verktyg för att förbättra din organiska synlighet rekommenderar jag ahrefs.com. Det är ett oerhört kompetent verktyg för allting som har med sökmotoroptimering att göra. Undersök nyckelord, gör site audits, bevaka konkurrenter, hitta uppslag för att bygga inlänkar och för att skapa nytt innehåll. Allt.

Innan jag bestämde mig för ahrefs.com kikade jag på framförallt moz.com och semrush.com men det som fick mig att välja ahrefs är att de har en enormt stor databas som även inkluderar svenska sajter och sökord. Detta är givetvis viktigt för mig som mestadels jobbar med svenska sajter.

Ytterligare en fördel med ahrefs är deras blog, som du bör följa oavsett om du använder deras verktyg eller inte. Ahrefs har ett stort fokus på kvalitet och det märks på deras artiklar. Jag lär mig massor från dem.

Screaming Frog SEO Spider – för en mer teknisk seo audit

Screaming Frog SEO Spider är ett verktyg för att göra lite mer tekniska analyser som är ovärderligt för att fixa lågt hängande seo-frukter. Med Screaming Frog hittar du lätt brutna länkar, sidor som saknar H1 eller Meta Descriptions, bilder som är för stora och mycket mer som påverkar hur pass väl du rankar. Du kan göra tekniska audits i ahrefs men jag känner att verktygen kompletterar varandra. Framförallt är Screaming Frog lite mer ”pang på” och snabbare.

Wincher –  dagliga positionsuppdateringar och rankingnotifieringar

Wincher LogoSyftet med SEO är att du ska ranka bättre än konkurrenterna på utvalda sökord och fraser så att du får mer trafik. För att få rapporter om mina kunder rankar använder jag Wincher.com.

Återigen, ahrefs.com hanterar också rank tracking, men det är för enskilda projekt och det kan lätt bli dyrt om du har flera kundprojekt du vill tracka. Wincher kan då vara ett mer kostandseffektivt, om det är just tracking du är ute efter. En annan fördel med Wincher är att du kan skapa automatiska rapporter som skickas till kunder och kollegor, så att de kan följa seo-arbetet.