Allt fler företag erbjuder chatfunktioner för att hjälpa besökare om de har frågor eller funderingar. Det är ett bra sätt att erbjuda god service och för att underlätta en konvertering.

Zendesk Chat är kraftfullt

Jag har kikat på några plugins, bland andra Zendesk Chat, som är något av en ledare inom chat och ärendehantering. Zendesk Chat finns i en gratisvariant med begränsad funktionalitet, men ganska snabbt insåg jag att jag behövde betalversionen, framförallt för att jag vill kunna trigga chatten på olika sätt.

Tawk.to är kostnadsfritt, flexibelt och går att integrera med Google Analytics

Till min stora glädje snubblade jag över en annan chatlösning som heter tawk.to som än så länge motsvarar mina behov. Det går att trigga chatten efter olika parametrar, t.ex. tid på sajten. De har även en wordpressplugin som gör det enkelt att bestämma på vilka sidor som chatten ska finnas, eller inte finnas.

Tawk.to har även appar för iPhone och Android så du kan svara på chattar, även när du inte är framför din dator.

En stor bonus, anser jag, är att det går hyfsat enkelt att koppla Tawk.to till Google Analytics, så du kan mäta när, var. Hur besökare startar chatten. Det gör det till ett ovärderligt verktyg konverteringsoptimering då du kan få indikationer om var på din sajt besökare stöter på problem.