Man lever så länge man lär, finns det ett uttryck som lyder. Det håller jag i allra högsta grad med om. Eller som Albert Einstein lär ha sagt ”Once you stop learning, you start dying”.

Bönen ”Fader Vår”, innehåller frasen ”vårt dagliga bröd, giv oss idag”och mitt dagliga bröd är att känna att jag lär mig något nytt.

”Once you stop learning, you start dying”

Albert Einstein

Vi kan lära från vardagen, allt och alla

Att lära nytt behöver inte innebära att vi sätter oss i skolbänken eller deltager på någon kurs. Nej, vi kan ju lära från i stort sett allt och alla. Om inte kan vi lära något om oss själva när vi möter nya människor eller provar att göra nya saker. Eller gör saker på andra sätt.

Jag bröt nyligen högerhanden på min Krav Maga-träning, vilket bland annat fick mig att använda diktering på datorn för att skriva snabbare. Det fick även min son att ta ett större ansvar i köket för att hjälpa till med matlagningen, som annars brukar falla på mig. Det var även en prövning i min egen pedagogik och mitt tålamod. Så en träningsolycka fick mig att lära nytt. Inget ont som inte har något gott med sig.

Att prata med andra som kan ha andra åsikter än dig själv kan också vara en stor möjlighet till att lära. Att genuint lyssna på andras erfarenheter, åsikter och argument kan lära dig mer om personen i fråga, men det kan också hjälpa dig att utvärdera dina egna tankar och ståndpunkter. Som någon smart person en gång sade, du kan inte vara säker på din sak förrän du utvärderar din motståndares argument.

Men att lära i vardagen är en sak, att lära en egenskap eller ett ämne kräver oftast lite mer fokus och riktning.

Här slipar jag min såg

Stephen Covey har skrivit boken ”The seven habits of effective people”. Den sjunde vanan är “sharpen the saw” som handlar om att bevara och förbättra den största tillgången du har – dig själv. Stephen menar att vi kan jobba på oss själva på ett fysiskt, mentalt, spirituellt och relationsmässigt plan.

I min yrkesroll som marknadsföringskonsult handlar ”sharpen the saw” att lära mig nytt inom främst produktlanseringar, sökmotoroptimering, annonsering, positionering, lead generering och digital marknadsföring i allmänhet.

Det är ju omöjligt att lista alla mina källor till kunskap, men här är några av de jag återkommer till regelbundet.

LinkedIn Learning – för kunskapsknarkaren

Om du har ett LinkedIn Premium-konto så ingår LinkedIn Learning. Om jag endast fick välja en källa till ny kunskap skulle det bli LinkedIn Learning. De har videoutbildningar inom i stort sett vartenda tänkbart område – alltifrån programmering och friläggning av bilder till ledarskapsutbildningar. Alla deras kurser håller hög produktionskvalitet, vilket självklart är ett plus. Men en av de största fördelarna med LinkedIn Learning, anser jag, är att det är lätt att hitta lösningen på väldigt specifika problem. Vill du veta hur du frilägger hår i Photoshop kan du vara säker på att hitta filmer om detta. Eller om du vill jobba med att hantera stressiga situationer så finns det kurser om det.

Har du väl börjat med LinkedIn Learning är det svårt att sluta…

Udemy och Lynda.com

Det finns andra plattformar som erbjuder videokurser, bland annat Udemy.com. De har massvis med bra utbildningar, men kvaliteten på kurserna varierar. Och till skillnad mot LinkedIn Learning så köper du enstaka utbildningar på Udemy, medan precis allting ingår på LinkedIn Learning.

Lynda.com är i stort sett samma sak som LinkedIn Learning (LinkedIn köpte upp Lynda.com för några år sedan), men med annan branding.

Youtube.com om du vet vad du söker

Youtube.com är världens näst största sökmotor. Det kan dock vara svårt att hitta guldkorn bland de hundratals timmar av video som laddas upp varje sekund.

I min yrkesroll som marknadsföringskonsult försöker jag följa några av alla ”thought leaders” som finns. Två av mina favoritkanaler handlar om Google Analytics och Google Tag Manager; de är:

  • LovesData – enkelt och överskådligt
  • Measureschool – en matnyttig blandning av övergripande information och tekniska steg-för-steg-lösningar

Twitter och Facebook för intressanta notiser och tillfälliga inlärningstillfällen

Jag följer flera intressanta och kunniga personer på Twitter. En av fördelarna med denna plattform är att den fungerar lite som en löpsedel – dyker nå0got intressant upp i flödet kan jag snabbt klicka mig vidare till mer djupgående information.

Vilka personer du ska följa beror ju helt och hållet på dina intressen, din yrkesroll, din bransch etc. Jag följer bland andra:

  • Rand Fishkin på SparkToro (före detta Moz) allmänt om digital marknadsföring
  • Neil Patel – allmänt om digital marknadsföring
  • Andy Raskin – för story telling
  • Do the Woo – BobWP – för lite mer teknisk WooCommerce
  • ProductMarketing Allaince – för ämnen som handlar om produktmarkandsföring och produktlanseringar
  • Louis Grenier – som jobbar på Hotjar, men som också driver den helt fantastiska podcasten ”Everybody hates merkaters”
  • Brian Dean – på backlinko som tweetar om allt möjligt som har med digital marknadsföring att göra
  • Ahrefs – ett av de SEO-verktyg jag använder som konsult
  • Pontus Staunstrup – en svensk konsult och ”konkurrent” till mig som har mycket intressant att säga om marknadsföring
  • Measureschool och LovesData, av samma anledningar som jag följer dem på YouTube
  • Sean McCabe – han har mycket intressant att säga om småföretagande

Jag följer många fler företag och individer, men ovanstående är bland de mer tongivande i mina flöden.

Learning by doing

Alla lär vi på olika sätt, och personligen känner jag att saker och ting fastnar bättre när jag inte enbart ser en videofilm eller läser en artikel, utan också när jag provar saker själv, antingen i kundprojekt eller i egna experiment. Detta gäller i synnerhet videoproduktion.

Learning by teaching – du måste samla dina tankar

Ett tillfälle då mina kunskaper sätts på spets och då de verkligen ifrågasätts, främst av mig själv, är när jag håller kurser och utbildningar.

När jag sätter samman en utbildning eller presentation utgår jag självklart ifrån vad syftet med presentationen eller kursen är.

Men som fundament i det material som används är alltid mina egna kunskaper och erfarenheter. Sedan kompletterar jag mitt material med vad andra säger om ämnet och just detta är ett utomordentligt bra sätt att lära. Genom att utgå från det jag redan kan och sedan ”häkta på” nya kunskaper och insikter så boostas min inlärning.

Jag höll ganska nyligen en workshop ”Google Analytics för marknadsförare” där jag utgick från det material jag redan hade, men när jag gjorde kompletterande research lärde jag mig massor av nya saker. Det är inte så att jag hade stora kunskapsluckor som fylldes på, utan snarare små inställningar och funktioner som hade tillkommit sedan jag senast djupdök i Google Analytics.

Jag har snarlika erfarenheter när jag pratar om Google Ads och annonsering på LinkedIn. Genom att utbilda andra tvingas du att hålla dig ajour om vad som händer på området.

Vi lever så länge vi lär

För att känna mig ”levande” måste jag känna att jag lär mig nytt oavsett vad det är. Det behöver inte vara att jag ska lära mig allt om sökmotoroptimering eller att jag ska bli bäste på leadgenerering på LinkedIn, för mig handlar det om att enbart ”bli bättre” än vad jag var igår.

En insikt om mig själv, någon lite fakta, ett koncept, färdighet… så länge jag lär känner jag att jag blir en bättre människa, förälder och marknadsförare.

När du går och lägger dig ikväll, ställ dig frågan ”Vad har jag lärt mig idag?” och våga inte somna förrän du kommer på åtminstone en sak.